Hielspoor

Door: februari 20th, 2018

Een hielspoor of een fascitis plantaris? In de volksmond worden de termen veel door elkaar heen gebruikt, terwijl het eigenlijk twee verschillende diagnoses zijn die nauw met elkaar zijn verbonden.

Bij een hielspoor is er sprake van een benige doornvormige uitstulping aan je hak. Dit komt regelmatig voor bij mensen, ook mensen die geen pijn onder de hak hebben. Een fascitis plantaris is een ontsteking van de peesplaat onder je voet; de fascia plantaris.

Mensen met deze klachten geven een vrij wisselend klachtenbeeld. De locatie van de pijn is over het algemeen onder de voet in de buurt van de hak. De momenten waarop het pijnlijk is (bijvoorbeeld in de ochtend met opstaan) en de beperkingen die de klachten geven wisselen sterk per persoon.

Als je last hebt van een hielspoor of een fascitis plantaris is het erg belangrijk een goede analyse van de klachten te maken. Er wordt gekeken naar spierspanning in de kuit, de mobiliteit van de voet en de stand van de voet. Dit wordt bij Fysiokracht in Nijmegen of Arnhem gedaan tijdens de intake.

Na de intake bespreken we hoe we je klachten kunnen behandelen en of het zinvol is om aanvullend onderzoek te doen in de vorm van een echo. Als jij als patient akkoord bent met het voorgestelde plan, dan kunnen we starten met de behandeling. Samen zorgen we ervoor dat je zo snel mogelijk weer pijnvrij kunt bewegen.

Heb je last van een hielspoor en wil je dat Fysiokracht je helpt om weer klachtenvrij te kunnen functioneren? Neem dan contact met ons op via ons contactformulier, telefonisch of per app.