Schouderpijn bij boksen

Door: februari 8th, 2018

Boksen is een mooie sport. De combinatie van kracht, uithoudingsvermogen, techniek en doorzettingsvermogen maken boksen veelzijdig en uitdagend. Niet voor niets dat de sport steeds populairder wordt.

Boksen is veelzijdig, maar ook zeker intensief. De bokshouding in combinatie met de kracht, snelheid en het uithoudingsvermogen zorgen ervoor dat er behoorlijk wat belasting komt op het lichaam. Niet zo vreemd dus dat boksers nog weleens bij ons komen met pijn, bijvoorbeeld door een schouder blessure.

De schouder is een complex gewricht met een grote bewegingsvrijheid. Het is een kop/ kom gewricht met een gewrichtskapsel eromheen. Rondom je schouder lopen verschillende spieren, pezen, banden en slijmbeurzen. De pijn in de schouder kan dus ook veel verschillende oorzaken en symptomen hebben. Je kunt hierbij denken aan instabiliteit van de schouder, impingment klachten of bijvoorbeeld een spierscheurtje.

Bij aanhoudende pijn is het belangrijk om de schouderklachten te laten onderzoeken. Veel patiënten die wij bij ons zien komen pas als ze zich een tijdje door de klachten heen ‘gevochten’ hebben. Pas als ze merken dat de klachten niet afnemen en alleen maar erger worden, dan komen ze naar ons. Dan is de klacht meestal alleen maar heftiger en duurt daarmee het herstel ook langer.

Zoals het bekende spreekwoord luidt is voorkomen uiteraard beter dan genezen. Wat kan je zelf doen om klachten te voorkomen?

-        Zorg ervoor dat je soepel bent in je wervelkolom en schoudergordel door het doen van mobilisatie oefeningen en rekoefeningen.

-        Probeer de spieren rondom je schouder te trainen en de minder ontwikkelde spieren te versterken. Hierdoor kan je de stabiliteit van je gewricht verbeteren en de kans op spier/ pees blessures reduceren.

-        Besteed tevens aandacht aan je houding. In de ring houd je vaak je hoofd laag en je armen opgetrokken bij je gezicht. Dit is voor het boksen een goede houding, maar in je dagelijks leven is het onverstandig om deze houding te houden omdat dit meer belasting geeft op bepaalde structuren in schouder en nek. Probeer dan ook in je dagelijks leven bewust te worden van je houding en erop te letten dat je je schouders laag houdt, de borst vooruit en de kin iets ingetrokken met het hoofd boven je romp. Als je er bewust van bent zal je merken dat je (zeker bij ons vele zittende houdingen tegenwoordig) vaak voorovergebogen zit met opgetrokken schouders in een niet optimale positie.