Zweepslag

Door: maart 20th, 2018

Een zweepslag is een andere benaming voor een spierscheur in de kuit. Aangezien de pijn acuut ontstaat kan het aanvoelen als een zweepslag op de kuit. Een zweepslag heeft ook nog andere benamingen; een (partiële) ruptuur of coup de fouet. Een zweepslag moet duidelijk onderscheiden worden van spierkramp in de kuit. Bij kramp voelt de kuit vaak hard en na het rustig rekken van de kuit is de pijn weer weg. Dit geldt beide niet voor een zweepslag. 

Het ontstaan van een zweepslag is vaak tijdens sport. Voetbal, tennis, volleybal of andere sporten waarbij er veel belasting op de kuitspieren plaats vind zijn allemaal voorbeelden van sporten waarbij geregeld een zweepslag voorkomt. In sommige gevallen kan het echter ook gewoon in het dagelijks leven ontstaan bij minder intensieve belasting.

Bij een zweepslag kan je een kleine of een grotere scheuring in een van de kuitspieren oplopen. Afhankelijk van het moment en de belasting is de schade groter of kleiner. en zijn er meer of minder spiervezels beschadigt. Dit bepaalt uiteraard ook de mate van pijn die ermee gepaard gaat en de tijdsduur van het herstel. 

Wat moet u doen bij een zweepslag?

In de acute fase is het belangrijk om rust te houden en zo nodig het been omhoog te leggen. Je kan het been wel belasten, maar altijd op geleide van pijn. In de acute fase forceren heeft een negatieve invloed op het herstel. Na 5-10 dagen zult u merken dat het op rek brengen van de kuit minder pijnlijk wordt en belasten in de vorm van lopen weer wat beter gaat. Op dat moment is het ook verstandig om een bezoek te brengen aan de fysiotherapeut. De fysio kan advies geven over welke oefeningen je kan gaan doen om het herstel verder te bevorderen en het hervatten van sport mogelijk te maken. 

In de praktijk zien we vaker mensen die wel de eerste fase van rust houden, maar vervolgens weer gaan sporten. De kracht van de kuit en de belastbaarheid is dan vaak nog niet optimaal waardoor recidief van klachten vaak voorkomt. De schade van de spier wordt dan groter en hersteltijd veel langer. Let dus op dat je niet zonder training weer gaat sporten, maar bouw de belasting eerst op met gerichte oefeningen. 

Heb je last van een zweepslag of pijn in de kuit? Kom dan gerust een keer bij ons langs. Dan stellen we de juiste diagnose en kunnen we u verder helpen om zo snel mogelijk alle activiteiten weer te kunnen hervatten.