Oefeningen bij achillespees pijn

Door: augustus 23rd, 2018

Bij de behandeling van pijn in de achillespees zijn er meerdere opties met betrekking tot de behandeltechnieken bij onze locatie in Nijmegen of Arnhem. Door middel van dry needling kunnen eventuele aanwezige triggerpoints in de kuitspieren en andere spiergroepen worden behandeld. Tevens kan het zinvol zijn om de mobiliteit van de gewrichten te behandelen mocht deze beperkt zijn.

Oefeningen zijn altijd belangrijk in het behandelproces bij achillespees klachten. Uit onderzoek is gebleken dat het gedoseerd opbouwen van de belasting op de achillespees van groot belang is voor het herstel van de achillespees. De oefentherapie bestaat grofweg uit 3 stadia:

Isometrische oefening:

Bij een isometrische oefening verandert de lengte van de spier niet, maar belast je de pees wel. Een mooi voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld een 'wall squat', waarbij je met je rug tegen de muur leunt met gebogen knieën. De oefening kan dus wel zwaar zijn, maar er vindt geen beweging plaats.

In de beginfase van de oefentherapie bij pijn in de achillespees kan je starten met een isometrische oefening. Je kan met de bal van de voet(en) op de rand van de trap gaan staan. Je houdt de hoek van je onderbeen / voet op ongeveer 90 graden, dus niet helemaal doorzakken of helemaal optrekken. Deze stand houdt je dan ongeveer 45 seconden aan. Deze oefening kan je meerdere malen per dag doen en dan per keer 3-5 series maken.

Een bekend probleem bij achillespees klachten is vaak ochtend pijn of stijfheid als je uit bed komt. Gedurende het gehele herstel moet dit afnemen en mag de ochtend pijn of stijfheid niet toenemen. Dan zal in overleg met je fysiotherapeut de intensiteit weer aangepast moeten worden. Ook wordt er dan in overleg besloten of je door kan gaan naar de volgende fase van oefentherapie, de dynamische of isotonische fase.

Dynamische oefening:

Dynamische oefeningen verschillen van isometrische oefeningen door het feit dat er daadwerkelijk beweging plaats vind tijdens de oefening. Bij achillespees klachten kan je in deze fase starten met 'calf raise' oefeningen. Advies is om niet teveel naar de eindstanden te trainen ivm mogelijk provocatie van klachten en structuren in de eindstanden. Het advies is dan ook om in de 'mid-range' te trainen.  Daarnaast zijn er nog twee aandachtspunten; het toevoegen van extra gewicht (starten met ongeveer 10% van lichaamsgewicht) en het langzaam uitvoeren van de oefening. Beginnen met 3 sec omhoog en 3 sec omlaag. Dit geleidelijk opbouwen naar 6 sec per fase.

Zoals bovenstaand aangegeven is het belangrijk de reactie van de pees in de gaten te houden voordat je gewichten verhoogd. Ook het doorgaan naar de volgende fase kan je doen in overleg met je behandelend fysiotherapeut. Deze fase bestaat uit sprongvormen.

Sprong oefening:

Bij sprongvormen wordt energie in de pees opgeslagen en losgelaten in de land en afzetfase. Dit is een heel ander type belasting, maar is cruciaal om terug te kunnen keren naar dagelijks activiteiten of het hervatten van sport. In deze sprongvormen kan je een opbouw maken door te beginnen op twee benen en vervolgens naar een uitvoering op 1 been te gaan. Daarnaast is het verstandig eerst recht/ op de plaats te beginnen en vervolgens meer schuine en voor/ achterwaartse oefeningen toe te voegen. In het einde van deze fase worden er ook sportspecifieke oefeningen toegevoegd.

Bovenstaande is een basale uitleg van de oefeningen die gedaan worden bij achillespees klachten. Tijdens de intake bij Fysiokracht wordt eerst een anamnese en lichamelijk onderzoek uitgevoerd om tot een diagnose te komen. Daarna wordt samen met u als patiënt het behandelplan besproken waarbij bovenstaande oefeningen een belangrijk onderdeel zijn van de behandeling. Aangezien deze oefeningen ook thuis uitgevoerd worden kan je bij achillespees pijn zelf veel doen om het herstel te bevorderen. De fysiotherapeut kan het herstel bespoedigen door ondersteunende behandeltechnieken uit te voeren en u te adviseren in de verschillende fases van oefentherapie.

Heeft u last van uw achillespees en wilt u er graag zo snel mogelijk van af? Neem dan via onderstaand button contact met ons op.

U moet Adobe Flash installeren om deze inhoud weer te geven.