Oefeningen bij nekpijn met VRbril

Door: oktober 10th, 2017

Nekpijn is een vervelende klacht. In veel dagelijks activiteiten merk je dat je pijn hebt in je nek of dat je beperkt bent in het maken van bepaalde bewegingen. Dit kan bijvoorbeeld na een auto-ongeluk, maar kan ook door bijvoorbeeld je werkhouding komen. Als de pijn al langer aanwezig is of heftig is van aard, dan ontstaat er soms ook angst om te bewegen. Een onnatuurlijk beweegpatroon en toenemende beperkingen kunnen dan een gevolg zijn.

Bij Fysiokracht gebruiken we naast de meer traditionele technieken bij nekpijn, zoals manuele therapie of dry needling ook een innovatieve manier van trainen. Dit doen wij door gebruik te maken van een VR-bril met een specifieke app erop genoemd VRinMotion.

Door de VR-bril op te zetten kom je in een virtuele wereld. Allereerst kunnen wij op deze wijze heel nauwkeurig de huidige mobiliteit in kaart brengen. Dit om resultaten later in het behandeltraject te kunnen vergelijken met hoe het was bij aanvang. Vervolgens kunnen wij met die resultaten een ‘trainingsprogramma’ starten in de virtuele wereld. Door bewegingen met je nek te maken tot de door ons ingestelde grenzen ga je op een leuk en speelse manier weer je nek bewegen. Doordat het op deze wijze gebeurd ben je minder bezig met je nekpijn en beweeg je vrijer. Het gevolg hiervan is dat je snel weer meer kan en de klachten effectiever herstellen.

Fysiokracht is ook in het nieuws geweest op SBS6 in het programma Heel Holland Zorgt. Toen kwam vlogger Niek Roozen bij ons langs voor het maken van een vlog over het trainen met de VR-bril. Klik op onderstaande link voor het bekijken van het filmpje.

Heb je ook nekpijn en wil je graag bij ons komen om de beweeglijkheid van je nek te verbeteren door middel van VR? Dat kan. Neem dan contact met ons op voor het plannen van een intake.