No pain no gain

Door: januari 23rd, 2018

Bam. Dat staat. Of deze. Pain is weakness leaving the body. Bam. Dat staat weer als een huis. Nog eentje dan. Suffer now and live the rest of your life as a champion.

Pakkende uitspraken. Zonder meer.

Het klinkt in ieder geval motiverend. Mocht je aan het bankdrukken zijn met 120 kg of je wordt aan gort geslagen in de boksring, dan is het toch fijn om te bedenken dat er nog een nut achter zit. Of sterker nog, hoe meer pijn, hoe sterker ik word. Vooral zo doorgaan dus.

Maar hoe zit dat als je je autodeur dichtslaat en je vinger zit ertussen? En de volgende dag doe je dat nog een keer. En die de dag erna weer.

Word je daar sterker van? Zal wel niet toch..

Pijn in je rug met tillen. Last van je schouders tijdens het boksen. Steken in je knie met traplopen. Pijn in je achillespees met opstaan.

Wanneer geldt het no pain no gain principe en wanneer is pijn een signaal van weefselschade? Vaak lastig in te schatten.

En dan heb je nog algemene sociale opvattingen. ‘Ik heb een hoge pijngrens’ of ‘niet klagen maar dragen’. Dus wanneer is het geaccepteerd om aan te geven dat je pijn hebt. Als je een marathon hebt gelopen? Als je je knieschijf verbrijzelt? Of ook als je 2 uur achter een laptop hebt gezeten?

Pijn. Lastig begrip. Wanneer moet je waarde hechten aan pijn? Welke soort pijn heb je? Hoe lang houdt het aan? Straalt de pijn uit? Waar bevindt zich de pijn? Heeft de pijn invloed op je functioneren? Of juist niet? Geeft de pijn stress? Of heb je stress en geeft dat pijn?

Pijn is een vervelende sensatie en dus niet zo eenvoudig te beoordelen. Wil je weten hoe je hier het beste van af kan komen of mee om kan leren gaan kom dan naar Fysiokracht. Wij kunnen je meer duidelijkheid geven over je pijnklachten. Wat kan je wel doen en wat niet? Gewoon lekker doorgaan of even rust pakken? Gas erbij en meer gaan doen? Of juist iets minder.

Vaak is een goed advies al de helft van het werk, zodat jij weet wat te doen. Of juist niet te doen.