Fit werken in Covid tijden

Door: mei 22nd, 2020

Sinds halverwege maart is vanuit de overheid het advies gegeven om thuis te gaan werken als dat mogelijk is. Inmiddels zijn we ruim 2 maanden verder en werken nog steeds veel mensen thuis. Bij deze een aantal tips om thuis te werken zonder pijn in de nek, rug of armen. 

Tip 1; zo goed mogelijk instellen van je werkplek. 

Thuis heb je waarschijnlijk niet de faciliteiten die je normaal op kantoor hebt. Zo zitten veel mensen met de laptop op schoot of aan de keukentafel. Sommige mensen hebben wel een aparte werkkamer met een desktop computer. Maar ook dan is het soms behelpen met de hoogte van het bureau of de mogelijkheden van de bureaustoel. 

Als je op een laptop werkt is het sowieso zinvol om een extern toetsenbord aan te schaffen. De aanschafkosten hiervoor zijn relatief laag en het voordeel groot. Je hebt dan de mogelijkheid om het toetsenbord en het beeldscherm apart van elkaar in te stellen. Het is dan aan te raden de bovenkant van het beeldscherm ongeveer op ooghoogte te plaatsen door de laptop op bijvoorbeeld een aantal boeken te plaatsen. Het toetsenbord kan je dan zo dicht mogelijk bij je romp neerzetten zodat je niet ver naar voren hoeft te leunen.  Heb je een stoel met instelbare armleuningen? Dan plaats die op de hoogte van je bureau zodat de armen kunnen steunen op leuning en bureaublad.

Verder is het belangrijk de muis niet te ver naar buiten te plaatsen en het beeldscherm het liefst 90 graden haaks op de lichtbron van een raam. 

Tip 2; Zo veel mogelijk wisselen van houding. 

Helaas is het thuis lang niet altijd mogelijk om de werkplek optimaal in te stellen. Dan is veel wisselen van houding het belangrijkste wat je kan doen. Door langdurig in dezelfde houding te zitten houd je vaak spanning vast op dezelfde spiergroepen waarin dan pijn kan ontstaan. Zo kan je pijn krijgen tijdens computerwerk door triggerpoints in de nek, schouder, armen of rug. Door een timer te zetten op je telefoon om de 25 minuten, wordt je eraan herinnerd even pauze te nemen en te wisselen van houding. Doe dit dan 5 minuten en ga weer verder met werken. Iedere 2 uur is het dan goed om een wat langere pauze te nemen. Zo kan je pijn in de nek of andere regio's van het lichaam voorkomen. 

Als je al pijnklachten ervaart voordat je wisselt van houding ben je te laat. Zorg er dus voor dat je verandert van houding als je nog pijnvrij werkt en niet pas als je merkt dat je nek bijvoorbeeld stijf wordt.

Tip 3; gerichte rekoefeningen voor diverse spieren. 

Heb je toch last van pijnklachten tijdens het werk dan is het zinvol om contact met ons op te nemen. We kunnen dan in een intake de klachten in kaart brengen en een specifiek oefenprogramma voor je maken die je tijdens het werk kan uitvoeren. Als dit niet genoeg is om de pijn te laten verdwijnen kunnen we de klachten ook gaan behandelen op de behandelbank, bijvoorbeeld door manueel therapie, massage of dry needling.

Heb je pijn tijdens het werk en wil je een werkplekonderzoek (kan ook thuis!) of behandeld worden in de praktijk? Neem dan contact met ons op. Dan kijken we hoe we je het beste kunnen helpen in tijden van Covid-19.