Blessurevrij hardlopen in Nijmegen!

Door: maart 9th, 2016

Blessurevrij hardlopen in Nijmegen!

In Nijmegen zijn er vele mogelijkheden om in een mooie omgeving te gaan hardlopen. Langs de nieuwe spiegelwaal, een rondje Goffertpark of bijvoorbeeld deelnemen aan de Stevensloop.  Buiten het feit dat je zo iets van de omgeving ziet heeft het ook vele voordelen voor je gezondheid. Naast verbetering van je conditie en het verbranden van energie voelen de meeste hardlopers zich er ook mentaal prettig bij. Om deze voordelen van hardlopen te behouden is het belangrijk goed met je lichaam om te gaan en verstandig om te gaan met blessures, zoals bijvoorbeeld knieklachten of achillespeesklachten.

Het is de bedoeling dat je klachtenvrij bent met hardlopen, maar toch komt het geregeld voor dat er lichte pijnklachten aanwezig zijn. Incidenteel een plek hebben die licht gevoelig is hoeft nog geen reden te zijn voor grote zorgen. Gezien de hoge belasting die de gewrichten, spieren en banden krijgen met hardlopen is dit mogelijk. Wat je echter moet vermijden is lopen met scherpe of stekende pijn die mogelijk ook na het lopen nog aanwezig blijft.

Het kan namelijk zo zijn dat er dan sprake is van een weefselbeschadiging waardoor er een ontstekingsreactie op gang komt. Dit is een normale reactie van het lichaam en is de eerste fase van het herstelproces. In de ontstekingsfase mag je wel belasten, maar alleen binnen de pijngrens. Als je in deze fase de klachten opnieuw provoceert door weer te gaan hardlopen vergroot je de kans dat de klachten langdurig aanwezig blijven.

Om ervoor te zorgen dat je de klachten niet provoceert kan het verstandig zijn om een training over te slaan of te lopen op een lager tempo. In veel gevallen is dit genoeg om blijvende klachten te voorkomen.  Mocht het reduceren van de belasting er niet voor zorgen dat je snel weer klachtenvrij bent, dan is het verstandig een fysiotherapeut te raadplegen voor advies. Als expert op het gebied van hardloopklachten ben je dan bij Fysiokracht aan het juiste adres. Vaak kan je door een kort behandeltraject snel weer van je klachten af zijn en weer lekker hardlopen in de mooie omgeving van Nijmegen!