Achillespees pijn bij hardlopen

Door: oktober 8th, 2016

In een eerdere blog hebben we een stuk geschreven over hardloop blessures in het algemeen. Belangrijkste punt van het artikel was dat het bij pijnklachten verstandig is de belasting te reduceren totdat je weer pijnvrij kunt hardlopen. In deze blog ga ik verder in een op een veelvoorkomende hardloopblessure; pijn in je achillespees.

Als er iemand ooit pijn heeft gehad in zijn achillespees dan is het Achilles zelf wel geweest. Deze held uit de Griekse mythologie was alleen kwetsbaar in zijn hiel. Een giftige pijl in zijn hiel werd uiteindelijk zelfs zijn dood..

De kans dat je tijdens een rondje hardlopen een giftige pijl in je achillespees krijgt is anno 2018 in de omgeving van Nijmegen niet heel groot. Toch komen van alle hardloopblessures de achillespeesklachten het meest voor.  De achillespees is de aanhechting van de kuitspieren op het hielbeen. De achillespees is ongeveer 15 cm lang. Net als andere pezen is dit sterk weefsel bestaande uit een bundel van vezels met als functie de krachten van de spier over te brengen op het bot.

Achillespeesklachten komen veel voor bij hardlopers aangezien de kuit en daarmee ook de achillespees veel belasting te verduren krijgt met hardlopen. Niet alleen de snelheid is belastend, maar uiteraard ook de frequentie waarmee die belasting plaats vindt.

Kenmerkend bij achillespeesklachten is vaak de (ochtend)stijfheid of de startpijn met lopen. Dit kan soms een misleidend beeld geven, aangezien doorgaan met hardlopen de klachten dan kortdurend doet afnemen. Door afname van pijn door lopen trekken mensen vaak de conclusie dat hardlopen dus goed is. De ochtend na het lopen is de klacht dan echter vaak nog erger dan voorheen.  Dat je de klachten er nog uit kan lopen past in een bepaald stadium (1 en 2) van de klachten. Onderneem je geen actie en ga je gewoon door, dan is het waarschijnlijk dat je in stadium 3 komt waarbij de pijn meer continu van aard wordt.

Daarom is het ook verstandig dat als je stijfheid of pijn ervaart in de achillespees bij het starten met hardlopen of juist erna, maar nog geen continue pijn ervaart, je direct actie onderneemt.  Je kunt starten met het dagelijks rekken van de kuiten, het aanpassen van de hardloopbelasting in afstand, frequentie en snelheid of specifieke oefeningen doen, zoals de ‘calf raise’. Meer informatie over oefeningen bij achillespeesklachten en video's vind u hier.

Wat de meest adequate aanpak van de klachten is verschilt echter per persoon, daarom kan een onderzoek en advies bij Fysiokracht zinvol zijn. Via onderstaande button kun je direct contact met ons opnemen.